Gambia – The smiling coast of Africa 

Godmorgon! Sitter på min balkong på hotell Smartline Palma Rima här i Gambia – fryser lite för kvällarna och mornarna är lite kyliga, men det ska bli ca 35 grader varmt idag. 

Jag kan tyvärr inte ladda upp några bilder på bloggen men får hänvisa till mitt Instagtamkonto där jag heter louisechf och om ni orkar läsa en lång text så kommer den här:

Flygresan igår gick bra, den var inte så ”lång” som förväntat även om den tog ca 10 timmar med mellanlandning i Las Palmas. Vi fick sitta kvar i planet medans det tankades samt kom på ny mat och besättning. I vanlig ordning kunde jag inte sova men hade sällskap av ett jättegulligt par som jag gissar var i mina föräldrars ålder, så jag satt och pratade en hel del med dom. 

Att landa i Banjul gick bra men min upplevelse av flygplatsen kan beskrivas som den sjukaste jag varit med om! Otroligt liten och omodern flygplats där tullen knappt slängde ett öga i passet eller på mitt arrivalcard. So far so good, jag fick ju komma in i landet…

Att få min väska var KAOS – det var varmt, med helt galna passagerare som till varje pris skulle stå så nära bassagebandet som möjligt o varje gång jag hittat en glugg för att i alla fall kunna se väskorna kom folk vänligt men bestämt och ställde sig framför mig så att jag hamnade allra längst bak igen. Dom gick runt omkring UPPEPÅ bagagebandet – jag har faktiskt aldrig sett något liknande. 

Jag fick min väska nästan sist. Hann nästan bli övertygad om att den var stulen och hann nästan få panik. Gick igenom en säkerhetskontroll och sedan stod Linn och hennes familj där och väntade på mig – sååå skönt och äntligen kunde jag slappna av! 

Vi åkte till deras lägenhet och tog det lugnt, packade upp det jag köpt med till dom ifrån Sverige och ringde en kille som kom och växlade dom svenska kontanter jag haft med mig. Har nog aldrig sett så mycket pengar i hela mitt liv… 

Sedan lämnade dom av mig på mitt hotell där jag tog ett par timmar att packa upp och duscha samt uppleva ett strömavbrott innan vi åkte iväg till turiststråket och käkade. Testade en lokal rätt som heter Domoda, en gryta med kyckling och jornötter samt en gambiansk läsk som heter Vimto till det. Gick på 400 dalasi med dricks vilket är ca 80 sek. 

Sedan satt vi några timmar på en bar som heter Moonroof, där vi rökte vattenpipa och jag testade den gambianska ölen julbrew. Mysigt och mycket folk, men vid midnatt var jag så trött att jag var tvungen att åka hem och lägga mig! 

Har sovit några timmar inatt men varit vaken en gång också. Vaknade av att jag hade fått några myggbett som kliade som tusan och var helt övertygad om att jag fått malaria. Haha. Så himla nojjig, började i alla fall med mina malariatabletter igår när jag kom så förhoppningsvis ska jag väl klara mig…

Nu ska jag göra mig redo för att åka till stranden! Klockan är en timme efter svensk tid och nu är hon 08.30 här. Men först frukost på hotellet ☆ 

One thought on “Gambia – The smiling coast of Africa 

  1. Farmor

    Du skriver så bra så man känner nästan som att man är med dig. Förväntansfullt väntar man på nästa info från dig. Skall bli skönt för dig att koppla av på stranden. Du skriver om myggbett, har du myggmedel med dig så använd det innan du får för många. Tänker på Monica och mig själv när vi var i Thailand, vi fick uppsöka läkare, blev infektioner så det blev badförbud dom sista dagarna. (Hoppas du inte har vägglöss på rummet). Glöm inte solkräm med hög faktor. Ha en riktigt skön dag, njut så mycket du kan, du vet, dagarna går fort. Ha det gott. Kram.

    Svara

KOMMENTERA

