En dag i Ho chi Minh City 

Mitt första intryck av Ho chi minh city/Saigon kan beskrivas med tre ord: spartanskt, illaluktande och trafikkaos.

Vi har inte varit här i många timmar och jag kommer antagligen inte hinna göra staden rättvis innan dess. Av mina små erfarenheter hittills så är staden också full med trevliga människor, god mat och saker att göra. 

Det första vi gjorde igår var att hitta en liten resturang att käka på. Jag testade Pho som är Vietnams nationalrätt. Kyckling och nudlar i en god buljong som också går att hitta på streetfoodhak i Sverige för den som är sugen att testa. Billigt var det också – 36 kronor för en lunch! 

När vi checkat in på vårt hotell (Vuong Tai hotel) så var det bara att lämna av väskorna och ta en dusch innan vi gick ut igen. Hann promenera runt lite grann och ta en iskaffe innan vi skulle försöka ta oss till busstationen för att köpa bussbiljetter till Can Tho, dit vi ska åka idag. 

Vietnameserna är trevliga och vill verkligen hjälpa till men det är svårt att kommunicera på engelska. Jag är ju inte så himla brydd och tänker ofta att allt löser sig ändå och oftast gör det ju det fast vägen inte blir spikrak ditåt. 

Vi lyckades ta oss iväg, inte till busstationen men till det bussbolag vi tänkt köpa biljett av. Väl där inne var det inte alls svårt att köpa biljett och ynka 40 kr per person kostar det. Vi åker kl 10 idag och resan beräknas ta ca 3.5h. 

Hur det gick till vet jag inte men tillslut kom vi tillbaka till hotellet och hade dessutom lyckats (tror vi i alla fall) komma överens med taxichaffören att han ska plocka upp oss vid hotellet idag. Återstår att se om kommunikationen fungerade! 

Vi har en marknad (Ben Thanh) utanför hotellet som stänger kvällstid och flyttar ut på gatan. 

Så innan vi la oss passade vi på att gå en sväng på marknaden och käkade middag på en trevlig (men ganska dyr i vietnamesiska mått mätt) enkel liten resturang. 

Andra saker vi stött på idag är att vi sett en olycka mellan en bil och moped samt provat typ varenda ATM vi sett för att försöka ta ut pengar från våra konton. Ma lyckades tillslut men inte jag, försöker vidare när tillfälle ges. 

Nu har mitt resesällskap vaknat o vi ska göra oss klara för lite frukost innn vi drar vidare till Can Tho i Mekongdeltat. 

One thought on “En dag i Ho chi Minh City 

  1. Farmor

    Vilka tuffa tjejer ni är, vad mycket ni får uppleva och se. Undrar om jag hade vågat när jag var ung om möjligheterna hade funnits. Men ooopss, då hade ju inte du funnits.

    Svara

KOMMENTERA

